Jan Chryzostom Pasek (ok. 1636 – 1701), wywodzący się z drobnej szlachty mazowieckiej żołnierz Stefana Czarnieckiego, u schyłku życia spisał swoje wspomnienia w Pamiętnikach, uznawanych obecnie za najwybitniejsze pod względem walorów literackich osiągnięcie pamiętnikarstwa staropolskiego. Utwór ten można uznać za szczytowy przejaw procesu rozwojowego tej odmiany piśmiennictwa, który trwał w Polsce od drugiej połowy XVI wieku i przyczynił się na gruncie rodzimej literatury do powstania stricte artystycznej prozy narracyjnej pod koniec wieku XVIII (Rytel 1962: 5-19).
Znaczenie, jakie dla Paska-narratora ma zmysł wzroku przy kreacji świata przedstawionego, nie odróżnia jednak jego dzieła od ogółu zabytków tego rodzaju. Główną tego przyczyną może być fakt, że Pasek opisywał wydarzenia z dużego dystansu czasowego, najprawdopodobniej nie korzystając przy tym z prowadzonego wcześniej diariusza; w diariuszach czasowa bliskość przedstawianych faktów i czynności narracyjnych sprzyja podkreślaniu przez autora doznań zmysłowych, co jest wyraźnie widoczne w dziennikach podróży. W Pamiętnikach odniesienia do wrażeń wzrokowych są obecne, chociaż na tle bogactwa facecji i rozbudowanych anegdot nie jest ich wiele. Najczęściej (i zgodnie z tradycją gatunku) pojawiają się wówczas, gdy narrator chce zwrócić uwagę czytelnika na miejsca i zdarzenia szczególnie osobliwe lub niespotykane – obfituje w nie zwłaszcza część utworu poświęcona wyprawie dywizji Czarnieckiego do sojuszniczej Danii, ze względu na tematykę bliska konwencji pamiętnika z podróży. Zjawisko to ilustruje wzmianka o gatunkach ryb poławianych w Skandynawii:
Krystyna Pisarkowa : Pamiętniki: 47-48
W Pamiętnikach nie brak plastycznych, bardzo rozbudowanych opisów bitew. Trudno stwierdzić jednak, że doznania wzrokowe odgrywają w ich kształtowaniu istotną rolę. Pasek najczęściej opowiada o starciach wojsk w sposób bardzo dynamiczny, z indywidualnej perspektywy, nierzadko wprowadzając narrację w czasie teraźniejszym – co nie służy eksponowaniu doznań zmysłowych. Od tej prawidłowości jest jednak wyjątek, czyli opis bitwy morskiej, w której autor nie brał udziału. Zauważyć w nim można, że podobnie jak we wcześniejszym przykładzie wyeksponowany został tu aspekt niezwykłości wydarzenia dla polskiego (w domyśle autora-narratora) odbiorcy utworu:
Jan Chryzostom : Pamiętniki: 60-61
Tak jak inni staropolscy pamiętnikarze, Pasek posługuje się subiektywnymi odwołaniami do percepcji wzrokowej wówczas, gdy chce uwiarygodnić przed odbiorcą swoje opowiadanie. W Pamiętnikach zaobserwować można wyraźne rozróżnienie między opisami wydarzeń znanych narratorowi z zasłyszanych informacji, a opisami tych, w których brał udział lub był świadkiem. Chcąc rozstrzygnąć wątpliwości czytelnika, niekiedy wprowadza do relacji stwierdzenia w rodzaju „I ja też tam byłem” (Pasek 1968: 328). Podobnie autor Pamiętników postępuje, chcąc autorytetem naocznego świadectwa potwierdzić fakty powszechnie znane. Przykładem tego jest fragment poświęcony śmierci Czarnieckiego, w którym Pasek mówi o odwadze wielkiego wodza:
Jan Chryzostom : Pamiętniki: 370
Jednostkowo zmysł wzroku (obok słuchu i dotyku) zostaje przywołany przez Paska w sytuacji szczególnej i w dawnych pamiętnikach rzadko spotykanej – w opisieprzywidzeń, jakich autor-narrator doznał, gdy podczas choroby trawiła go wysoka gorączka. Historia tę autor wprowadza na podobnej zasadzie, na jakiej w Pamiętnikach funkcjonują anegdoty: jest odrębną cząstką narracyjną, której zadaniem jest uzupełnienie i wzbogacenie wątku z głównego toku opowiadania:
Jan Chryzostom : Pamiętniki: 549
Podsumowując można więc stwierdzić, że Jan Chryzostom Pasek w Pamiętnikach odwołuje się do doświadczeń wzrokowych w sposób oszczędny, ustępując pod tym względem wielu pamiętnikarzom, których przewyższa warsztatem literackim i talentem narracyjnym.
Źródła
Źródła
- Pasek Jan Chryzostom; „Pamiętniki” (1836, powst. 1690-1695); cyt. za: Pasek Jan Chryzostom, „Pamiętniki”, oprac. Władysław Czapliński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968, cytaty na s. 47-48, 60-61, 328, 370, 549.
Opracowania
- Chlebowski Bronisław; „Jan Chryzostom Pasek i jego »Pamiętniki«”; [w:] tegoż, „Pisma” t. 3, Spółka Wydawnicza Warszawska, Warszawa 1912.
- Czubek Jan; „Wstęp”, [w:] Pasek Jan Chryzostom, „Pamiętniki”; oprac. tenże, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1929.
- Rytel Jadwiga; „»Pamiętniki« Paska na tle pamiętnikarstwa staropolskiego”; Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962.
- Pollak Roman; „Wstęp”, [w:] Pasek Jan Chryzostom, „Pamiętniki”; oprac. tenże, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963.
- Sajkowski Alojzy; „Nad staropolskimi pamiętnikami”; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 1964.
- Czapliński Władysław; „Wstęp”, [w:] Pasek Jan Chryzostom, „Pamiętniki”; oprac. tenże, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.
- Brogi Bercoff Giovanna; „Miraż Europy. Jan Chryzostom Pasek między Polską rzeczywistością a pokusą europejskości”; [w:] „Od »Lamentu świętokrzyskiego« do »Adona«. Włoskie studia o literaturze staropolskiej”, pod red. Giovanny Brogi Bercoff i Teresy Michałowskiej, Towarzystwo Literackie im. A. Mickiewicza, Warszawa 1995.
Artykuły powiązane
- Krzywy, Roman – Wzrok w dawnych gatunkach podróżopisarskich
- Bauer, Marcin – Wzrok („Pamiętnik” Samuela Maskiewicza)
- Kaczyński, Paweł – Widzenie i spisywanie – Polacy za granicą
- Kulik, Mariusz – Umundurowanie polskie w latach 1815-1830
- Leszczyńska-Skowron, Klara – Widzenie i spisywanie (spojrzenie pamiętnikarza)
- Ślęczka, Tomasz – Historiografia – świadectwa ex auditu
- Ślęczka, Tomasz – Chorografia