Płeć w ofertach pracy

Badanie relacji języka i płci we współczesnych polskich ofertach pracy (Podstawę materiałową stanowiło ponad 3 tysiące ogłoszeń wyekscerpowanych z Dodatku do „Gazety Wyborczej” – „Praca” Nr 32 – 43, ukazującego się w każdy poniedziałek od 6 VIII do 22 X 2001 r.)wykazało, że pojęcie płci jest w nich konceptualizowane w swoisty sposób. Językowa kategoria rodzaju nawet w przypadku nazw osobowych nie stanowi prostego odwzorowania faktów pozajęzykowych – istnienia osób płci męskiej i żeńskiej. Informacja o płci poszukiwanego pracownika w zależności od przyjętej przez pracodawcę strategii komunikacyjnej może być w różny sposób językowo kodowana – w formie jednoznacznej lub niejednoznacznej.

Analiza tekstów ofert pracy prowadzona pod kątem ustalenia płci wirtualnego adresata oferty (Podobne badania na materiale 1254 ogłoszeń o pracy wyekscerpowanych z kilku numerów „Życia Warszawy” z 1992 r. przeprowadziła Bärbel Miemietz. Wyniki tych badań przedstawia jej książka. (Miemietz 1993).)pozwoliła wydzielić 3 grupy:

  1. Ogłoszenia adresowane wyłącznie do kobiet.
  2. Ogłoszenia adresowane wyłącznie do mężczyzn.
  3. Ogłoszenia adresowane do kobiet i/lub mężczyzn.

W dwóch pierwszych grupach płeć potencjalnego pracownika jest jednoznacznie wyrażona, co ujawnia użycie określonych środków językowych. W ostatniej grupie znajdują się ogłoszenia, w których zastosowane środki językowe nie pozwalają na jednoznaczne określenie płci adresata.

Artykuły powiązane